Oestrogeendominantie

Aankomen door oestrogeendominantie

Oestrogeendominantie wil iets zeggen over de verhouding tussen oestrogeen en progesteron in je lichaam. Het woord zegt het al, in dit geval wil dat zeggen dat oestrogeen dominant is over progesteron. Je hebt dus relatief meer oestrogeen dan progesteron in je lichaam. Dit kan allerlei vervelende klachten met zich meebrengen. Vandaag bespreken we welke dit zijn en wat je er zelf aan kunt doen om deze op te lossen. 

Wat is oestrogeendominantie? 

Zoals net al besproken houdt oestrogeendominantie in dat je relatief meer oestrogeen hebt dan progesteron. Dit hoeft niet per se te betekenen dat je bizar veel oestrogeen in je lichaam hebt, het zegt alleen iets over de verhouding tussen oestrogeen en progesteron. Je raadt het al: in dit geval heb je meer oestrogeen dat progesteron. De werking van oestrogeen is dan te sterk ten opzichte van progesteron. Dit kan twee verschillende dingen betekenen. Of er is te veel oestrogeenwerking, óf te weinig progesteronwerking. Beide kan natuurlijk ook. 

Symptomen bij te veel oestrogeen

Wanneer je relatief te veel oestrogeen aanmaakt kan dit een legio aan klachten met zich meebrengen. Je kunt oestrogeendominantie herkennen aan de volgende klachten:

  • PMS 
  • Aankomen in gewicht, vooral benen en billen 
  • Gevoelige borsten 
  • Hevige menstruatiebloedingen
  • Endometriose 
  • Vleesbomen 
  • Hormonale migraine 
  • Afwijkende uitstrijkjes 
  • Opgeblazen gevoel
  • Hormonale hoofdpijn voor de menstruatie 
  • Vocht vasthouden 
  • Laag libido
  • Vermoeidheid 
  • Onregelmatige menstruatie 
  • Moeite bij zwanger worden 

Oorzaken 

Er zijn verschillende oorzaken die oestrogeendominantie tot gevolg hebben. Bijvoorbeeld wanneer je tekort progesteron aanmaakt. Ook is stress van invloed op onze oestrogeenaanmaak. Bij veel stress wordt er ook meer oestrogeen aangemaakt. Wist je dat melatonine oestrogeen onderdrukt? Wanneer er dus iets misgaat in je melatonine aanmaak, bijvoorbeeld omdat je hele nachten doorwerkt met een tl-buis boven je hoofd, blijft je lichaam oestrogeen aanmaken. Een te veel aan oestrogeen kan ook te maken hebben met de afbraak van dit hormoon. Dit gebeurt voor het grootste gedeelte in je lever, wanneer dit niet goed gaat, of relatief meer omgezet wordt in 16-OH oestron ten opzichte van 2-OH oestron kan dit ook dominantie van oestrogeen tot gevolg hebben. Niet te vergeten: een te hoog vetpercentage, in het vetweefsel worden namelijk oestrogenen aangemaakt. 

Hoe voorkom of verminder ik oestrogeendominantie? 

Er zijn dus heel wat oorzaken die betrekking kunnen hebben op te veel aan oestrogeen. Veel belangrijker is hoe je dit voorkomt of vermindert. Ook de balans in dit hormoon heeft weer grotendeels te maken met het balanceren van je leefstijl. Met deze 8 stappen kun jij jouw oestrogeendominantie verminderen: 

  1. Eet veel groenten, met name DIM-groenten. Dit zijn de kruisbloemige soorten, denk hierbij aan bloemkool, broccoli, boerenkool, spruitjes, witte kool, rode kool, tuinkers en radijs. 
  2. Zorg voor een goede darm- en leverwerking. Ondersteun wanneer nodig. 
  3. Verminder je alcohol inname. Alcohol zorgt voor verhoging van oestrogeen. 
  4. Beweeg voldoende. Met name krachttraining en yoga werken hier goed. 
  5. Probeer stress te vermijden. 
  6. Voorkom xeno-oestrogenen. 
  7. Probeer af te vallen bij een hoog vetpercentage.
  8. Supplementen. Ook supplementen kunnen bijdragen aan het verlagen van je oestrogeen. Laat je hiervoor adviseren door een deskundige.
Geef een reactie
You have to agree to the comment policy.