Leptine is ons verzadigingshormoon en daarom nauw betrokken bij de vetopslag in ons lichaam. Wanneer dit hormoon verstoord raakt heeft dat gevolgen voor je hongergevoelig en dus ook voor je gewicht. Je kunt hierdoor last krijgen van eetbuien en een continu onverzadigd gevoel. Je leest hier hoe dit precies in zijn werk gaat, wat de functie van leptine is en wat je kunt doen wanneer dit verzadigingshormoon verstoord is. 

Hoe werkt het leptine hormoon?

Zoals net al even kort besproken is leptine ons verzadigingshormoon. Daarnaast heeft dit hormoon een regulerende functie met betrekking tot onze stofwisseling en voortplanting. Dit hormoon wordt in de vetcellen zelf aangemaakt. Wanneer je genoeg hebt gegeten moet leptine een seintje aan de hersenen geven dat het lichaam genoeg voeding binnen heeft gekregen. Je snapt ‘m al, als er hier iets misgaat komt de boodschap niet meer aan. Het gevolg is dat je niet meer verzadigd raakt en dus denkt dat je de hele dag honger hebt: je bent resistent. 

Leptineresistentie 

Leptineresistentie, wat houdt dit nu eigenlijk in? Heel makkelijk gezegd, je bent niet meer gevoelig voor leptine. Dit houdt in dat je lichaam niet meer het seintje krijgt dat je genoeg voeding tot je hebt genomen. Hierdoor blijf je achter met een onverzadigd gevoel en heb je het idee dat je de hele dag honger hebt. Met als resultaat dat je veel meer eet dan nodig is. En ja, dus ook die paar kilootjes extra. Zoals hierboven al besproken wordt leptine aangemaakt in onze vetcellen. Op het moment dat jij overgewicht hebt, dus automatisch meer vetcellen, wordt er meer leptine aangemaakt. En als er een continu overschot van dit hormoon in je lichaam aanwezig is, wordt je lichaam een soort van ‘doof’ voor dit hormoon. Leptineresistentie gaat meestal hand in hand met insulineresistentie. 

Insulineresistentie en leptineresistentie

De oorzaak ligt dus meestal in je voeding. Insuline is een belangrijke oorzaak wanneer je resistent bent voor leptine. Insuline onderdrukt leptine namelijk. Wanneer er sprake is van insulineresistentie wordt het hormoon onderdrukt. Je blijft hierdoor hongerig met als gevolg overeten en het steeds zwaarder worden. Ook laaggradige ontstekingen in het vetweefsel kunnen een oorzaak voor leptineresistentie zijn. Hierdoor kan het hormoon zijn boodschap niet meer goed afgeven.

Hoe kom ik van leptineresistentie af? 

Leptine ongevoeligheid is een vervelende vicieuze circel. Door overeten heb je overgewicht, hierdoor maak je meer leptine aan, je wordt leptineresistent, hierdoor blijf je honger hebben, je eet te veel en blijft op deze manier aankomen. Een gebed zonder einde als je het zo leest. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je zelf kunt doorlopen om wel weer gevoelig voor leptine te worden. De oplossing ligt voornamelijk in je voeding. 

In 8 stappen van weer gevoelig voor leptine

  1. Begin met een eiwitrijk ontbijt. Dit zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent. 
  2. Eet je groentjes, minimaal 500 gram per dag.
  3. Gebruik zo min mogelijk bewerkte producten.
  4. Stop met het eten van suiker.
  5. Zorg voor goede nachtrust, onderzoeken wijzen uit dat mensen met slaaptekort minder leptine aanmaken en juist meer grehline (hongerhormoon). 
  6. Eet meer gezonde vetten. Wees niet bang voor gezonde vetten uit bijvoorbeeld vette vis, noten en avocado’s. Je hormonen hebben heel veel liefde voor deze vetten!
  7. Schrap alle producten die zorgen voor een hoge bloedsuikerspiegel. Lees: suiker, alcohol, snelle koolhydraten. 
  8. Beweeg!