DHEA is een belangrijk hormoon dat eigenlijk een soort voorhormoon is. Het is namelijk de voorloper voor veel andere hormonen, zoals testosteron en oestrogeen. Daarnaast kan het de werking van cortisol blokkeren, zodat je niet een chronisch teveel aan dit hormoon in je lichaam hebt. Lees hier alles over DHEA, de functies, het verband met stress en hoe je dit hormoon zelf op peil kunt houden. 

Wat is DHEA?

DHEA is het meest voorkomende hormoon in ons lichaam. Dit hormoon is een voorstof voor vele andere hormonen, onder andere testosteron en oestrogeen. Zelf wordt het gemaakt uit cholesterol. De aanmaak van het hormoon vindt voor het grootste gedeelte plaats in de bijnieren, daarnaast wordt het ook nog in mindere mate aangemaakt in onze geslachtsorganen en hersenen. Het speelt een belangrijke rol bij ons stresshormoon, cortisol. Het staat ook wel bekend al het verjongingshormoon. Met een piek op je 20e gaat het hormoon daarna hard achteruit, op je 65e beschik je nog maar over zo’n 20 procent hiervan. Daarom wordt ook wel gezegd dat je van het DHEA gehalte goed iemands leeftijd kunt aflezen. Sommige onderzoeken laten zien dat door een supplement wel degelijk verjonging optreedt. Echter verschillen de meningen heirover nogal.

De functies op een rijtje

Zoals eerder gezegd is DHEA de voorloper voor vele andere hormonen. Dit wil dus zeggen dat dit stofje nodig is om andere hormonen goed hun werk te kunnen laten doen. De aanmaak hiervan in ons lichaam is dagelijks dan ook torenhoog, om al deze hormonen te kunnen voorzien. DHEA speelt een rol bij de volgende processen in ons lichaam:

  • Versterkt de werking van insuline (stabiele bloedsuiker)
  • Zorgt voor een mooie huid
  • Remt cortisol af (stress) 
  • Reduceert vetopslag 
  • Vergroot goed gevoel 
  • Spieropbouw 
  • Verbetert het geheugen en denkvermogen 
  • Beschermt hart en bloedvaten 
  • Verbetert immuunsysteem 
  • Omzetting van vet naar vetzuren

DHEA en stress 

DHEA speelt een grote rol bij stress. Dit hormoon is namelijk de tegenhanger van cortisol. Wanneer je veel stress hebt maakt je lichaam cortisol aan. Bij chronische stress heeft dit een negatief effect op veel processen in je lichaam. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan insulineresistentie, chronische vermoeidheid, bijnieruitputting en zo nog een heel scala aan klachten. Zodra cortisol wordt aangemaakt, start de aanmaak van dit hormoon ook. Het wordt dan ingezet om cortisol te reguleren. Wanneer je te veel cortisol aanmaakt is DHEA degene die dit proces kan blokkeren. Het is dus belangrijk dat deze twee hormonen in balans zijn. Als de bijnierschors niet goed functioneert en er dus niet genoeg van dit hormoon wordt aangemaakt hebben we een probleem, want dan kan deze cortisol niet meer in toom houden. 

Wat kun je zelf doen om je DHEA op peil te houden?

Dat DHEA nogal een belangrijk stofje voor ons welzijn is lijkt me nu wel duidelijk. Nu rest de vraag: hoe houden we deze op peil? Je kunt zelf een aantal stappen ondernemen om de aanmaak van dit stofje te verbeteren, of tenminste op peil te houden. 

  1. De all-time-favorite: verminder stress.
  2. Eet je eiwitten, dit is een belangrijke bouwstof van DHEA.
  3. Doe een half uurtje krachttraining voor je opstaat. Hier houden je hormonen van. 
  4. Slaap voldoende. 

Maar, maak je geen illusies. Het is een natuurlijk proces dat DHEA met de toename van je leeftijd afneemt. Verwacht dus niet dat je dit weer kunt oppeppen naar het niveau alsof je weer twintig bent.