Waarom stress een killer voor je hormonen is

Gestresst meisje

Stress, de boosdoener voor al onze problemen tegenwoordig. Iedereen heeft het en we vinden het maar lastig er vanaf te komen. De één heeft er iets meer last van dan de ander en sommigen van ons hebben het ‘onder controle’. Stress is een echte sluipmoordenaar. Ook voor je hormonen en dus je hele systeem. Maar wat schuilt hier eigenlijk achter? Wáárom is stress nu zo’n groot probleem voor onze hormonen? En waarom kan dit zelfs betekenen dat je bijvoorbeeld minder of onvruchtbaar wordt, overgewicht krijgt, last van acne en ga zo nog maar even door. De antwoorden vind je in dit artikel, mét tips om ervan af te komen.

Wat stress met je hormoonsysteem doet

Wat gebeurt er nu eigenlijk in je lichaam als je stress ervaart? Je lichaam gaat ‘aan’ staan en maakt zich klaar om te vechten of te vluchten. Evolutionair gezien best handig bedacht, vluchten als je een tijger ziet. We wilden overigens geen maaltje worden. Dus in zo’n situatie schoot cortisol (stresshormoon) omhoog, ons lichaam kwam in een staat van alertheid en wij konden net iets harder dan normaal wegrennen. Eenmaal weer in veiligheid, uithijgend tegen een boom, kwam ons systeem weer tot rust en kon de cortisol aanmaak weer stop worden gezet. Best een tof systeem als je het zo ziet.

Maarrrr… Wat gebeurt er allemaal nog meer in ons lichaam als cortisol zo piekt? Want daar gaat het natuurlijk mis. Cortisol legt op dat moment allerlei andere systemen plat. Denk hierbij aan je spijsvertering, de aanmaak van je sekshormonen, insuline afgifte and so on….

De gevolgen van stress

Goed, stress legt dus al die andere systemen in je lichaam plat, energie kan overigens maar één keer worden uitgegeven. Evolutionair gezien is overleven boven groei en voortplanten het allerbelangrijkste, daar gaat op dat moment dus alle energie heen. Nu we niet meer in de oertijd leven en niet meer voor die tijger hoeven te vluchten zouden we een relatief laag cortisol niveau moeten hebben. Helaas ervaren we zoveel stress dat bij bij velen van ons het cortisol niveau niet meer daalt, maar constant aan blijft staan. Daar hebben we dus wel een klein probleempje. Dit werken we in de hand door constante paraatheid, telefoons, altijd aan staan, weinig ontspanning, overwerken, je snapt hem wel denk ik. Cortisol steelt op deze manier energie van andere systemen. Door de onderdrukking op deze andere systemen krijgen we hierdoor last van onvruchtbaarheid, hoge bloedsuiker, overgewicht, acne, vermoeidheid, enzo, enzo, enzo. Eigenlijk veel minder ingewikkeld dan het lijkt, toch?

Jij bent de sleutel tot ontstressen

Je hebt hierboven kunnen lezen hoe simpel het eigenlijk werkt. Het moet dan ook geen verrassing zijn dat je het net zo makkelijk op kunt lossen. Natuurlijk heeft dat wel wat voeten in aarde, alle verandering is ten slotte moeilijk. Maar er zijn echt wel tips die je hierbij kunnen helpen. Ik geef je er vandaag alvast vijf:

  1. Rust in de tent! Probeer je laptop en telefoon s’avonds uit te zetten.
  2. Mediteer. Er is zoveel wetenschappelijk bewijs over de voordelen van mediteren, teveel om hier te noemen. Believe me het is jouw redder bij stress.
  3. Wandelen in de natuur. Met dezelfde reden als hierboven.
  4. Voeden niet vullen. Belabberde voeding is ook stress voor je lijf.
  5. Matig met alcohol, al lijkt het ontspannend, het is voor je lijf echt stress.

Geef een reactie
You have to agree to the comment policy.