Hormonen menstruatie klachten

Jonge vrouw met hevige menstruatieklachten

Hormonen en menstruatie klachten zijn nauw met elkaar verbonden. Meestal zijn menstruatieklachten een gevolg van een disbalans in je hormonen. In de meeste gevallen hebben deze te maken met oestrogeen en progesteron, de hormonen die je leidend zijn in je menstruatiecyclus. Klachten bij ongesteldheid zijn vaak voor een groot deel te verhelpen door het aanpassen van je leefstijl. Heb jij last van menstruatieklachten? Lees dan vooral even mee voor alles over een pijnlijke menstruatie, hevig bloedverlies, PMS en hoe je dit zelf aan kunt pakken.

De 3 meest voorkomende hormonale menstruatie klachten

Er zijn heel veel klachten die bij je menstruatie kunnen komen kijken. Sommige horen er (helaas) bij, mits ze in normale mate komen. Bij extreme pijn, bloedverlies of andere klachten is het belangrijk te kijken naar wat er mis gaat, want in de meeste gevallen kun je er echt iets aan doen. Vandaag bekijken we de drie meest voorkomende klachten met betrekking tot onze menstruatie.

Pijnlijke menstruatie 

Een pijnlijke menstruatie is een veelgehoorde klacht. We zijn in Nederland dan ook een beetje opgegroeid met het idee dat ongesteld zijn nu eenmaal geen pretje is, maar dat we niet zo moeten zeuren. Dit terwijl in andere landen vrouwen zelfs thuis mogen blijven tijdens hun menstruatie. Hoe dan maar ook, een echte pijnlijke menstruatie is niet nodig en heeft vaak te maken met een hormonale disbalans. Oorzaken van een pijnlijke menstruatie kunnen bijvoorbeeld zijn: 

  • Oestrogeendominantie 
  • Vleesbomen 
  • Endometriose 
  • Poliepen 

Hevig bloedverlies (hypermenorroe) 

Een andere klacht bij ongesteldheid is hevig bloedverlies. Je verliest dan meer bloed dan normaal en dit gaat vaak gepaard met pijn. Andere kenmerken die vaak samengaan met hevig bloedverlies zijn:

  • Langere menstruatie 
  • Bloedstolsels
  • Bloedarmoede/ijzergebrek. 

PMS, oftewel het premenstrueel syndroom

Het premenstrueel syndroom is eigenlijk een verzamelnaam voor heel veel verschillende, maar vooral vervelende klachten. Deze klachten ontstaan al voor je menstruatie, en kunnen je stemming goed verzieken. Alsof de menstruatie zelf en de bijhorende klachten niet al lang genoeg duren?  Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je menstruatie, of de dagen ervoor, je dagelijks leven in zoverre hinderen dat je niet meer functioneert. PMS brengt zowel lichamelijke als psychische klachten met zich mee. 

Lichamelijke klachten PMS 

Het premenstrueel syndroom kenmerkt zich door de volgende lichamelijke klachten:

  • Zere borsten 
  • Rugpijn 
  • Gewichtstoename en vocht vasthouden 
  • Hoofdpijn 

Psychische klachten PMS 

Misschien nog wel vervelender dan de lichamelijke klachten, zijn de psychische klachten die bij PMS komen kijken. Je kunt je bijvoorbeeld echt heel down voelen. Andere geestelijke klachten kunnen zijn:

  • Stemmingswisselingen 
  • Depressieve gevoelens/neerslachtigheid 
  • Boosheid 
  • Vermoeidheid 

Wat doen tegen hormonale klachten menstruatie? 

Dat hormonen menstruatie klachten kunnen opleveren is nu wel duidelijk. De oorzaak van menstruatieklachten ligt dus vaak in een verstoring van de hormoonbalans. In veel gevallen heeft dit te maken met een verstoorde balans tussen oestrogeen en progesteron. Maar ook stress, leefstijl, blootstelling aan hormoon verstorende stoffen en je mindset kunnen een negatieve invloed hebben op je menstruatiecyclus. Zo reageren de meeste mensen bijvoorbeeld helemaal niet zo goed op caseïne, gluten en lactose. Probeer eens uit of dit voor jou ook werkt. Want als je darmen tot rust komen, komen je hormonen er vaak vanzelf achteraan. Ga daarnaast eens met de volgende adviezen aan de slag en kijk of je situatie verbetert: 

  • Ga weer leven volgens het oerritme. 
  • Geen blauwe schermen meer s’ avonds laat. Want melatonine onderdrukt oestrogeen en met blauwe schermen komt de aanmaak van melatonine niet op gang. Pak liever een boek. 
  • Vermijd stress. 
  • Doe eens iets vaker aan selfcare, begin met 1x per week. 
  • Pas je voeding aan. Zo min mogelijk bewerkt. 
  • Pas op met alcohol. 
  • Beweeg voldoende. 
  • Ga s’morgens naar buiten en zorg dat je genoeg daglicht krijgt. 
  • Heeft je lichaam een extra zetje nodig? Dan zijn er ook nog supplementen ter ondersteuning. Laat je hiervoor adviseren. 
Geef een reactie
You have to agree to the comment policy.